Of neem de reeks afbeeldingen ‘Martyr porn’ van Laurette Massant (over 'ketenen' gesproken). Het is een reeks aan de SM ontleende beelden van naakte, vastgebonden,
geknevelde en gemartelde vrouwen. Het is gemakkelijk aanstoot te nemen aan deze (veelal afschuwelijke) beelden, omdat ze sterk lijken op pornografische beelden, en daardoor lijkt het
alsof ze hetzelfde doel dienen: het wekken van lust door het zien van de pijn
en vernedering van de vrouw.
Massants positie is echter niet dezelfde. Dat blijkt expliciet uit de religieuze symbolen die ze in veel van deze afbeeldingen verwerkt, en o.a. het gebruik van de kleuren blauw en goud (de kleuren van respectievelijk de Maagd
Maria en de Heilige Geest) en het woord ‘martelaar’ in de
titel. In de katholieke traditie hebben martelaren een centrale rol: zo goed
als alle katholieke heiligen zijn een gruwelijke, gewelddadige dood gestorven. Dat is een belangrijke factor in hun heiligheid.
D.i., het ondergaan
van geweld is dat. Het toebrengen van
geweld is daar, in ieder geval in dit verband, onlosmakelijk mee verbonden. Denk ook aan Girards zondebok-theorie. Het
medelijden met het slachtoffer, en de versterking van de liefde die dat teweeg
brengt, verlangt het geweld – opdat met
die enorme intensiteit van het slachtoffer kan worden gehouden. Opdat de heiligheid wordt bereikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten