40) Tijdens een documentaire over Edward Hopper die laatst op tv was ging het over de functie van ramen in zijn werk. De theorie die eromheen werd gebouwd deed me niet veel (iets met een blik, een ziel die de andere ruimte in wordt getransporteerd). Wat me fascineert aan ramen (van buiten naar binnen), en dat is volgens mij hoe het óók in Hoppers schilderijen werkt, is het argeloze van de zich onbespied wanende figuren die worden afgebeeld. Het is voyeuristische kunst.
41) Onder de titel ‘Verlegen exhibitioniste’ stond deze week een mooie beschouwing over de foto’s van Viviane Sassen in NRC Handelsblad. Mode is voor Sassen ‘omhullen, verhullen, onthullen’. Dat is een mooie typering. Daarom ook maakte ze als vervolg op een fotoshoot foto’s van dezelfde modellen, zonder de kleding.
Kan het zijn dat de zielstrangressie en het voyeurisme één en hetzelfde zijn, zoals bij Reve het perverse ook het mystieke is? Dus dat het niet of-of is? Ik denk dat je de diepste drijfveer van een voyeur zou kunnen omschrijven als erbij willen zijn zonder er echt lijfelijk bij te durven of kunnen zijn. Ofwel: onderdeel zijn van een wereld waarvan je fundamenteel bent afgesloten.
BeantwoordenVerwijderenJa, jazeker. Klopt. Ik kom daar nog uitgebreider op terug.
BeantwoordenVerwijderen